Innehållet i introduktionsgruppen
Syftet med
introduktionsgruppen är att du ska våga prata svenska och bli van vid att
lyssna på en lärare som bara pratar svenska. Du ska kunna förstå, prata och
skriva lite. Du introduceras i våra undervisningsmetoder.
Längst ned ser du de
moment vi arbetar med i introduktionsgruppen. Du kommer att repetera många
moment när du bytt till din nästa grupp efter introduktionen.
Träna svenska på internet
·
www.digitalasparet.se - >
Svenska - > SAFIR
Hermods webbkurs NOVO
novostart.hermods.se
Du har fått inloggningsuppgifter vid start i din mailbox.
Du har fått inloggningsuppgifter vid start i din mailbox.
Lexikon
-------------
INTRO
Klassrumsfraser
Satsdelar
När du skriver meningar med ord från ordklasser förstår du vilken speciell funktion de får? Träna mer: NOVO-Hälsa och sjukvård: Ordklasser.
Pp [peee]
Vardagsfraser
onsdag _____________________
lördag _____________________
Första bokstaven i
alfabetet är A.
2014 tvåtusenfjorton
Mars/April 2014 vecka 14 .
Ett brev
Svara på brevet.
Skriv påståenden och frågor. Titta på exemplet.
när/du/till Sverige/kom/? ________________________________________________
biblioteket/var/ligger/? ________________________________________________
Jag hjälper dig. Kan du hjälpa mig?
Han heter Peter. Jag hjälper honom.
Hon heter Lena. Jag frågar henne
Vi förstår dig. Kan du hjälpa oss?
Behöver ni hjälp? Jag förklarar för er.
De studerar i 3 C. Känner ni dem?
Var är din bok, ditt lexikon och dina papper? Min bok, mitt lexikon och mina papper är hemma. Jag kan låna hans bok och hans lexikon.
Vår lärare är sjuk, vårt klassrum är stängt och våra saker är borta.
Var är er lärare och ert klassrum och era saker?
Vi kan låna deras klassrum och deras lexikon och deras böcker.
INTRO
Innehåll
Klassrumsfraser
A.
Lyssna! F. Lyssna och säg
efter!
B.
Skriv! G. Kombinera!
C.
Slå
upp sidan….. H. Läs!
D.
Fråga! I. Stryk under/markera!
E.
Titta! J. Arbeta
i par!
Exempel:
J
6. __
1.
__
7. __
2.
__
8. __
Turkiet Köpenhamn
Danmark Lissabon Portugal Tirana Albanien Ankara |
3.
__ 9.
__
4.
__ Jag är från…
.
5.
__ Det här vill jag komma ihåg
Vad heter fraserna på ditt språk?
Vad mer hör du i klassrummet?
Kan du fråga ”Vad betyder det?”, ”Kan du stava det?” ?
Träna mer: Verb: imperativ. Imperativ-gympa i klassrummet!
Mål 1 textbok: 180-181, övningsbok 113. Lyssna: CD1:101.
Kan du fråga ”Vad betyder det?”, ”Kan du stava det?” ?
Träna mer: Verb: imperativ. Imperativ-gympa i klassrummet!
Mål 1 textbok: 180-181, övningsbok 113. Lyssna: CD1:101.
Grammatiktermer: ordklasser och satsdelar
I
klassrummet kommer du att höra några grammatikord som är viktiga och nödvändiga
att förstå. Det kommer att klarna mer och mer!
Ordklasser
Orden
delas i olika grupper för att de fungerar på olika sätt. De grupperna kallas
för ordklasser. Det finns nio ordklasser.
Ordklass
|
Typ
av ord
|
Mitt
språk
|
Substantiv
|
En/ett-ord: saker, personer, djur, platser,
känslor, ämnen med mera.
|
|
Räkneord
|
Grundtal: en/ett, två, tre, fyra….
Ordningstal: första, andra, tredje, fjärde…. |
|
Verb
|
Ord som
beskriver vad som händer, vad något är/gör/blir med mera.
|
|
Pronomen
|
Ord som
ersätter ett substantiv.
|
|
Adjektiv
|
Ord som
beskriver substantiv och pronomen.
|
|
Adverb
|
Frågeord,
tid-, plats- och satsadverb
|
|
Konjunktioner
|
Ord som
binder ihop satser och satsdelar.
|
|
Prepositioner
|
Ord som
står framför substantivuttryck och pronomen. Anger rum och tid.
|
|
Interjektioner
|
Små ord
t ex: Fy! Hej! Usch! Oj! Aj!
|
Satsdelar
I
satsläran förklarar man vad ett ord/flera ord i en satsdel har för funktion.
Satsdel
|
Funktion
|
Mitt
språk
|
Subjekt
|
Ord som
beskriver någon/något som utför en
handling eller är i ett tillstånd.
|
|
Verb (predikat)
|
Ord som
beskriver en handling eller
något/någon som är i ett tillstånd.
|
|
Objekt
(direkt, indirekt) |
Ord
som beskriver någon eller något som utsätts för eller påverkas av
handlingen.
Ord som beskriver någon eller något som får eller fråntas något. |
|
Predikatsfyllnad
|
Efter vissa verb, t ex vara, bli,
känna sig, verka, låta.
|
|
Adverbial
|
Ord som
beskriver tid, rum, sätt och orsak.
|
|
Satsadverbial
|
Ord som
säger något om hela satsen.
|
När du skriver meningar med ord från ordklasser förstår du vilken speciell funktion de får? Träna mer: NOVO-Hälsa och sjukvård: Ordklasser.
Alfabetet
Aa [aaa]
Bb [beee]
Cc [seee]
Dd [deee]
Ee [eee]
Ff [efff]
Gg [geee]
Hh [hååå]
Ii [iiij]
Jj [jiiij]
Kk [kååå]
Ll [elll]
Mm [emmm]
Nn [ennn]
Oo [ooow]
Hur stavar du ditt namn?
|
Qq [kuuu]
Rr [errr]
Ss [esss]
Tt [teee] ________________
Uu [uuuw] ________________
Vv [veee]
Ww [dubbelveee]
Xx [ekkks]
Yy [yyyj]
Zz [säääta]
Åå [ååå]
Ää [äää]
Öö [ööö]
Vokaler
A Å O
I E Ä
Y Ö U
Vilka bokstäver och ljud är nya för dig?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Uttal.
Mål 1 textbok: 9-11, uttal av långa vokaler/konsonanter och betoning av ord.
28-29, 71,101 övningsbok 5. Lyssna: CD1:4-5. Uttal 18-19, 45, 62.
Världskarta
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Uttal.
Mål 1 textbok: 9-11, uttal av långa vokaler/konsonanter och betoning av ord.
28-29, 71,101 övningsbok 5. Lyssna: CD1:4-5. Uttal 18-19, 45, 62.
Världskarta
Kontinenter
Amerika Nordamerika, Sydamerika, Centralamerika, Latinamerika
Europa
Afrika
Asien
Oceanien
Vilka länder har du besökt? Vilka språk talar
du?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Världskarta.
Mål 1 textbok: 12-13, övningsbok 9. Lyssna: CD1:7.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Världskarta.
Mål 1 textbok: 12-13, övningsbok 9. Lyssna: CD1:7.
Presentation
A B
Hej! Hej!
Vad heter du? Jag
heter …
Varifrån kommer du? Jag kommer från …
Vad talar du för språk? Jag talar …
Vad har du för nationalitet? Jag är …
Ex:
Jag heter Johan Andersson och kommer från Sverige. Jag är svensk och jag talar
svenska, engelska och litet tyska.
Fråga dina klasskamrater. Fyll i tabellen nedan.
Fråga dina klasskamrater. Fyll i tabellen nedan.
Namn
|
Land
|
Språk
|
Nationalitet
|
Johan Andersson
|
Sverige
|
svenska
|
svensk
|
Varifrån kommer du? Vad talar du för språk? Vad
har du för nationalitet? Träna mer: NOVO-Intromodulen: Presentation. Träna att
säga ditt namn med betoning.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.
Frågeord
Skriv frågeorden och frågorna på ditt språk!
Frågeord - svenska
|
Frågeord – mitt språk
|
Ex – svenska
|
Ex – mitt språk
|
vad
|
Vad
heter du?
Vad gör du? |
||
var
|
Var bor
du?
Var ligger skolan? |
||
vart
|
Vart
reser du i sommar?
Vart går bussen? |
||
vem
|
Vem är din
lärare?
Vem sitter bredvid dig? |
||
när
|
När kom
du till Sverige?
När slutar skolan? |
||
varifrån
|
Varifrån
kommer du?
Varifrån kommer bananerna? |
||
hur
hur många hur mycket |
Hur mår
du?
Hur många barn har du? Hur mycket kostar mjölken? |
||
vilken
|
Vilken
penna är din?
(en-ord) |
||
vilket
|
Vilket
år är du född?
(ett-ord) |
||
vilka
|
Vilka
dagar är du ledig? (plural)
|
||
varför
|
Varför
kom du till Sverige?
|
||
hur
dags
|
Hur
dags börjar filmen? (klockslag)
|
Kan du ställa frågor som börjar med frågeord? Testa
i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Frågeord.
Skriv egna frågor! Jämför ordföljden i svenska och ditt språk på nästa sida! Skillnad?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Frågeord.
Skriv egna frågor! Jämför ordföljden i svenska och ditt språk på nästa sida! Skillnad?
Frågesatser
Det finns två olika typer av frågesatser: ja/nej-frågor och frågeordsfrågor.
Ja/nej-fråga börjar alltid direkt med verb.
Ja/nej-fråga börjar alltid direkt med verb.
Funktion Form Mitt språk
Påstående 1. Pojken sover. 1. .....................................................
Ja/nej-fråga 2. Sover pojken? 2. .....................................................
Påstående 3. Han snarkar. 3. .....................................................
Ja/nej-fråga 4. Snarkar han? 4. .....................................................
Påstående 5. Det regnar idag. 5. .....................................................
Ja/nej-fråga 6. Regnar det idag? 6.
.....................................................
Påstående 7. Idag regnar det. 7. .....................................................
Frågeordsfråga Mitt
språk
Vad
............................................................? .........................................................
Var
............................................................? .........................................................
Vart
............................................................? .........................................................
Varifrån............................................................? .........................................................
När............................................................? .........................................................
Hur............................................................? .........................................................
Vem............................................................? .........................................................
Vilken/vilket/vilka............................................? .........................................................
Hur
dags............................................................? .........................................................
Hur
länge............................................................? .........................................................
Hur
ofta............................................................? .........................................................
Hur
mycket..........................................................? ...................................................
Hur
många............................................................? ......................................................
Hur
långt............................................................? ..........................................................
Vanliga substantiv
Ett
substantiv är
·
en sak: en penna, ett äpple, en pojke,
en flicka
·
något som man kan räkna: en hund, flera hundar
·
egennamn: Lena, Solna,
Sverige, Europa
·
ämnen: guld, vatten, sand, socker, salt
·
abstrakta ord: kärlek, hat, intresse,
frihet
Substantiv kan vara en-ord (70-80%) eller ett-ord
(20-30%) När du lär dig nya substantiv måste du lära dig om det är en-, eller
ett-ord!
En-ord Ett-ord
en skola __________________ ett fönster ________________
en lektion __________________ ett
klassrum ______________
en läxa __________________ ett papper ______________
en klocka __________________ ett
suddgummi ____________
en penna __________________ ett lexikon ________________
en elev __________________ ett block ________________
en tavla __________________ ett bord ________________
en
pärm __________________
en linjal __________________
en dator __________________
en cd-spelare _______________
en lärare __________________
en stol __________________
Vad ser du i klassrummet? Hur vet du om
det är ett-ord eller en-ord?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vanliga substantiv.
Mål 1 textbok:20-21, uttal: 36, betoning av ord i nekade påståenden, övningsbok 13-14. Lyssna: CD1:15, 21. Rivstart A1+A2: 23-25. Lyssna: 13-14.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vanliga substantiv.
Mål 1 textbok:20-21, uttal: 36, betoning av ord i nekade påståenden, övningsbok 13-14. Lyssna: CD1:15, 21. Rivstart A1+A2: 23-25. Lyssna: 13-14.
Vardagsfraser
Se här vad du kan säga när du träffar
en kompis!
en kompis!
Jag
mår bra. Och du?
|
Hur
är det?
|
Det
är bra.
Hur är det själv? |
Hur
mår du?
|
Vi
ses!
|
Vi
hörs!
|
Hej
då!
|
Hur
är läget?
|
Bara
bra, tack.
|
Ha
det bra!
|
Detsamma!
|
Kan du de här vanliga fraserna? Skriv en egen
dialog och öva tillsammans!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vardagsfraser.
Mål 1 textbok:8, övningsbok 4. Lyssna: CD1:3.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 reduktion och assimilation. Lyssna: CD: 108-110.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vardagsfraser.
Mål 1 textbok:8, övningsbok 4. Lyssna: CD1:3.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 reduktion och assimilation. Lyssna: CD: 108-110.
Veckodagar
måndag _____________________
tisdag _____________________
vardagar
|
torsdag _____________________
fredag _____________________
en helg, ett veckoslut
|
söndag _____________________
en vecka _____________________
Svara på frågorna.
Vilka dagar går
du i skolan? _________________________________
Vilka dagar är
du ledig? _________________________________
Vilken dag
kommer efter onsdagen? ____________________________
Vilken är
veckans andra dag? _________________________________
Hur många dagar
är en vecka? _________________________________
1 ett
2 två
3 tre
4 fyra
5 fem
6 sex
7 sju
8 åtta
9 nio
10 tio
11 elva
12 tolv
13 tretton
14 fjorton
15 femton
16 sexton
17 sjutton
18 arton
19 nitton
20 tjugo
21 tjugoett
22 tjugotvå
23 tjugotre
24 tjugofyra
25 tjugofem
26 tjugosex
27 tjugosju
28 tjugoåtta
29
tjugonio
30 trettio
31 trettioett
10 tio
20 tjugo
40 fyrtio
50 femtio
60 sextio
70
sjuttio
80 åttio
90 nittio
100 hundra
101 etthundraett
110 etthundratio
150 etthundrafemtio
200 tvåhundra
300 trehundra
400
fyrahundra
1 000 tusen
10 000 tiotusen
100 000 hundratusen
1 000 000 en miljon
Skriv med siffror.
3 tre
47 __________________
79 __________________
14 __________________
56 __________________
22 __________________
104 __________________
463 __________________
599 __________________
1 234 __________________
3 900 __________________
10 500 __________________
Skriv siffrorna i tabellen.
femton
|
1
|
5
|
||
trettiosju
|
||||
sjuttiotvå
|
||||
nittioåtta
|
||||
etthundratolv
|
||||
fyrahundrafemtiofyra
|
||||
niotusensjuhundratrettiotvå
|
||||
sextusentretton
|
Hur många
bokstäver är det i alfabetet? ____________________
Hur många
vokaler finns det? ____________________
Hur många
konsonanter finns det? ____________________
Hur många
elever är det i klassrummet nu?___________________
Vilket
telefonnummer har du? ____________________
Vilket
personnummer har du? ____________________
Vilket
telefonnummer är det till skolan? ____________________
Vilket
telefonnummer är det till polisen? ____________________
Vilket telefonnummer
är det till SOS Alarm?____________________
Vad har du för telefonnummer?
|
Vad har du för personnummer?
|
1 januari ……………..
2 februari ……………..
3 mars ……………..
4 april ……………..
5 maj ……………..
6 juni ……………..
Personuppgifter
7 juli ……………..
8 augusti ……………..
9 september ……………..
10 oktober ……………..
11 november ……………..
12 december ……………..
Förnamn
|
Efternamn
|
Personnummer
- |
|||
|
|||||
|
Vilken
månad är det?
|
Vilken
månad fyller du år?
|
Vad har du för adress?
|
Vart ringer du om du behöver akut hjälp? Kan du gruppera ditt nummer?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Veckodagar, siffror, telefonnummer, månader. Fortsätt att träna assimilation, reduktion, långa vokaler/konsonanter och betoning av viktiga ord. -> Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 108-110.
Mål 1 textbok:38-43, uttal i frågesatser 60, vokaler 71, övningsbok 24-28.
Lyssna: CD1:23-27, 37, 45. www.sosalarm.se
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Veckodagar, siffror, telefonnummer, månader. Fortsätt att träna assimilation, reduktion, långa vokaler/konsonanter och betoning av viktiga ord. -> Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 108-110.
Mål 1 textbok:38-43, uttal i frågesatser 60, vokaler 71, övningsbok 24-28.
Lyssna: CD1:23-27, 37, 45. www.sosalarm.se
Årstider
Skriva vilka
månader det är!
Vinter _________________________________________________
Vinter _________________________________________________
Vår _________________________________________________
Sommar _________________________________________________
Höst _________________________________________________
Vad heter
årstiderna på ditt språk?
Vinter _________________________________________________
Vår _________________________________________________
Sommar _________________________________________________
Höst _________________________________________________
Hur många
årstider finns det i ditt land? __________________
Vilken
årstid är din favorit? Varför?
Skriv vad
årstiderna heter!
__________ ___________ __________ _________
Vad är det för årstid nu? Vad är det för
månad? Vilken årstid gillar du? Varför?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Månader och årstider. Mål 1 textbok:63-65, övningsbok 41. Lyssna: CD1:39-40 |
Ordningstal
1 första
2 andra
3 tredje
4 fjärde
5 femte
6 sjätte
7 sjunde
8 åttonde
9 nionde
10 tionde
11 elfte
12 tolfte
13 trettonde
14 fjortonde
15 femtonde
16 sextonde
17 sjuttonde
18 artonde
19 nittonde
20 tjugonde
21 tjugoförsta
22 tjugoandra
23 tjugotredje
24 tjugofjärde
25 tjugofemte
26 tjugosjätte
27 tjugosjunde
28 tjugoåttonde
29 tjugonionde
30 trettionde
31 trettioförsta
Vad är det för datum?
|
Årets andra
månad är februari.
Hon kom på
tredje plats och fick bronsmedalj.
Den 4/5 uttalas
den fjärde i femte.
År
År sägs så här:
1789 sjuttonhundraåttionio
1921 nittonhundratjugoett
1846 artonhundrafyrtiosex
1997 nittonhundranittiosju
två
alternativ från år 2000 och framåt
|
tjugohundrafjorton
Datum
Hur skriver man?
1/4-2014
2014-04-01 1 april 2014 140401
Hur säger man?
·
första
i fjärde tvåtusenfjorton
·
första
april tvåtusenfjorton
Skriv med siffror.
första maj
nittonhundrasjuttiosex ____________________
trettionde
februari tvåtusentvå ____________________
tionde juli
nittonhundraåttiotvå ____________________
sjätte juni
tvåtusenfemton ____________________
fjortonde
oktober nittonhundranittiosex ____________________
artonde
december tvåtusenett ____________________
tredje april
artonhundrafemtio ____________________
sjunde
september nittonhundrasjuttiosju ____________________
Skriv med bokstäver.
3/3 tredje mars tredje
i tredje .
17/4 _______________ _______________
2/11 _______________ _______________
8/9 _______________ _______________
14/8 _______________ _______________
31/12 _______________ _______________
28/2 _______________ _______________
17/1 _______________ _______________
1/5 _______________ _______________
10/7 _______________ _______________
7/10 _______________ _______________
25/6 _______________ _______________
10/2 _______________ _______________
2/9 _______________ _______________
4/10 _______________ _______________
6/1 _______________ _______________
19/3 _______________ _______________
9/6 _______________ _______________
13/4 _______________ _______________
3/8 _______________ _______________
5/5 _______________ _______________
Svara på frågorna.
Vilket år är du
född? _________________________________
Vilket år är
det nu? _________________________________
Skriv med bokstäver.
1982 nittonhundraåttiotvå .
1650 _________________________________
1969 _________________________________
2001 _________________________________
Skriv med siffror.
sextonhundrafemtio 1650 .
nittonhundranittionio __________
trettonhundrafemtio __________
tvåtusenelva __________
tjugohundratre __________
När fyller du år?
|
Vilket datum är det idag?
|
Vilket
år kom du till Sverige?
|
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Kalender
datum
|
namnsdag
|
veckodag
|
31
|
Måndag
Ester
|
1
|
Tisdag
Harald,
Hervor
|
2
|
Onsdag
Gudmund,
Ingemund
|
3
|
Torsdag
Ferdinand,
Nanna
|
4
|
Fredag
Marianne,
Marlene
|
5
|
Lördag
Irene,
Irja
|
6
|
Söndag
Vilhelm,
William
|
||||
19:30
jympa
|
10 Möte
|
Läxa!
s 10-13
|
14
Tand-läkare
|
Kom
ihåg:
Ring
Sara!
Köp
present
|
18
Fest!!!
|
16-18
Tvättstuga
|
|||||||||||
Här ovanför ser du en kalender. Titta i
kalendern och svara på frågorna.
Vilket datum är
det på onsdagen? Det är
den 3/4.
Vilken vecka är
det? ________________________
Vilket datum är
det fest? ________________________
Vilken dag har
Irja namnsdag? ________________________
Vilken dag är
det ett tandläkarbesök? ________________________
Vilket år är
det? ________________________
Vilken dag har
Hervor namnsdag? ________________________
Vilken veckodag
var den 2/4-2014? ________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Kan du ordningstalen nu? Hur ser din kalender
ut? Träna i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Datum, år, födelsedag.
Mål 1 textbok:94-97, övningsbok 61-63. Lyssna: CD1:58-60.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 accent 1+2, satsmelodi, sammansatta ord.
Lyssna: CD: 111-112.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Datum, år, födelsedag.
Mål 1 textbok:94-97, övningsbok 61-63. Lyssna: CD1:58-60.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 accent 1+2, satsmelodi, sammansatta ord.
Lyssna: CD: 111-112.
Klockan
en klocka _______________
en timme _______________
en halvtimme _______________
en kvart _______________
en minut _______________
Hur mycket är
klockan? Klockan
är …
Vad är klockan? Den
är …
Hon
är …
timvisare
|
sekundvisare
|
urtavla
|
minutvisare
|
Klockan är fem över tolv. 12:05
Klockan är tio över tolv. 12:10
Klockan är kvart över tolv. 12:15
Klockan är tjugo över tolv. 12:20
Klockan är fem i halv ett. 12:25
Klockan är halv ett. 12:30
Klockan är fem över halv ett. 12:35
Klockan är tjugo i ett. 12:40
Klockan är kvart i ett. 12:45
Klockan är tio i ett. 12:50
Klockan är fem i ett. 12:55
Klockan är ett. 13:00
Vad är klockan? Skriv.
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
________________
______________
________________
Rita timvisare och minutvisare på urtavlorna.
Klockan är tio
i tre. Klockan är
halv tio.
Klockan är
kvart i fem. Klockan
är fem över fyra.
Klockan är
tolv. Klockan
är fem över halv elva.
Klockan är fem
i åtta. Klockan är kvart
över tre.
Klockan är fem
i halv nio. Klockan är tjugo
över fem.
Klockan är tio
över två. Klockan är tjugo i
sex.
Skriv vad klockan är.
12:45 Klockan
är kvart i ett på dagen.
13:10 __________________
17:40 __________________
22:30 __________________
03:15 __________________
06:50 __________________
21:55 __________________
10:35 __________________
18:00 __________________
02:45 __________________
13:25 __________________
08:05 __________________
11:20 __________________
Vad är klockan
nu? _________
När börjar
skolan? _________
Vilken
tid slutar skolan? _______
Hur
dags äter du middag? _____
När
vaknar du? _____________
Hur
många minuter är en timme? __________________________
Hur
många minuter är en kvart? __________________________
Hur
många minuter är en halvtimme?
Dag och natt – ett dygn
en morgon på morgonen ____________________
en förmiddag på förmiddagen ____________________
en dag på dagen ____________________
en eftermiddag på eftermiddagen ____________________
en kväll på kvällen ____________________
en natt på natten ____________________
midnatt ____________________
Kan du klockan nu? Träna i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Klockan och dygn.
Mål 1 textbok:66-70, övningsbok 43-46. Lyssna: CD1:41-44. www.elevspel.se -> Klockan.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Klockan och dygn.
Mål 1 textbok:66-70, övningsbok 43-46. Lyssna: CD1:41-44. www.elevspel.se -> Klockan.
Väder
Solen skiner.
Det är vackert väder. Det är varmt.
Det regnar.
Det blåser.
Det snöar. Det
är kallt.
Det är mulet.
Det är molnigt.
Flera väderord
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
Svara på frågorna.
Vad är det för
väder idag? _________________________________
Vad är det för
väder på vintern? ________________________________
Vad är det för
väder på hösten? ________________________________
Vad är det för
väder på sommaren? _____________________________
Vad är det för
väder på våren? ________________________________
Vad är det för väder? Skriv om bilderna.
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Vad är det för väder idag? Vilket väder gillar
du?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Väder.
Mål 1 textbok:37, övningsbok 23. Lyssna: CD1:22.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 vokaler. Lyssna: CD: 113-118.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Väder.
Mål 1 textbok:37, övningsbok 23. Lyssna: CD1:22.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 vokaler. Lyssna: CD: 113-118.
Dialoger - presentation
Hej!
Jag heter Pawel.
Vad
heter du?
|
Hej!
Jag heter Cecilia och kommer från Österrike. Varifrån kommer du?
|
Jag
kommer från Polen. Jag talar polska och svenska.
Vad
talar du för språk?
|
Jag
talar tyska, franska och lite svenska också. Jag studerar sfi på Hermods
nu. Vad gör du?
|
Jag
arbetar som snickare på Norens bygg. Jag har bott i Sverige i fem år.
Hur
länge har du bott i Sverige?
|
Jag
har bott i Sverige i tre månader.
Det
var trevligt att träffa dig.
Vi ses! Hej då!
|
Detsamma!
Hej
då, vi ses!
|
Repetition och några nya saker! Kan du berätta
vad du gör?
Jobbar du eller studerar du? Vad har du för yrke? Vad jobbar du med?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Presentation.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.
Jobbar du eller studerar du? Vad har du för yrke? Vad jobbar du med?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Presentation.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.
Svara på
frågorna!
Hej! Vad heter
du? _________________________________
Varifrån kommer
du? _________________________________
Vad talar du
för språk? _________________________________
Hur länge har
du varit i Sverige? ________________________
Vad gör du?
Arbetar du eller studerar du? ________________________
Det var
trevligt att träffas! _________________________________
Vi ses! Hej då! _________________________________
Skriv en text och presentera dig. Du kan
skriva på separat papper också.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Familj
en mamma ___________________
en pappa ____________________
en mor ____________________
en far ____________________
föräldrar ____________________
en fru ____________________
en man ____________________
ett barn ____________________
en dotter ____________________
en son ____________________
en syster ____________________
en bror ____________________
ett syskon ____________________
en mormor ____________________
en morfar ____________________
en farmor ____________________
en farfar ____________________
en svärmor ____________________
en svärfar ____________________
ett barnbarn____________________
mamma
|
pappa
|
mormor
|
morfar
|
farfar
|
moster
|
farbror
|
son
|
kusin
|
kusin
|
faster
|
morbror
|
dotter
|
barn
|
farmor
|
Hur ser din familj ut? Kan du presentera din
familj?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Familj.
Separat papper: Släktträd och text: Familjen Larsson.
Mål 1 textbok: 22, 120-121 övningsbok 15-16, 76-77 . Lyssna: CD1:16, 71.
Fortsätt träna uttal av vokaler: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 113-118.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Familj.
Separat papper: Släktträd och text: Familjen Larsson.
Mål 1 textbok: 22, 120-121 övningsbok 15-16, 76-77 . Lyssna: CD1:16, 71.
Fortsätt träna uttal av vokaler: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 113-118.
Solna 2015-08-29
Hej!
Jag heter
Pedro och kommer från Chile. Jag är 37 år och jag är gift. Min fru heter
Alexandra och vi har två söner och en dotter. De heter Javier, Hugo och
Amalia. Jag talar spanska, engelska och litet svenska.
Vi kom till
Sverige för tio månader sedan. Barnen går i skolan nu. Jag studerar svenska
nu men jag vill arbeta som lastbilschaufför i framtiden. Jag bor på
Östervägen 18 i Solna.
Jag trivs
bra här men jag behöver träna att skriva och tala svenska. Vill du öva
svenska med mig? Jag skulle bli jätteglad!
Med vänlig
hälsning
Pedro
|
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
|
Pronomen
Singular Plural
jag _______ vi _______
du _______ ni _______
han _______
hon _______
den, det _______ de _______
|
Jag heter Anna. Vi studerar på sfi.
Vad heter du?
–Förstår ni? frågade läraren.
Han heter Marek. De heter Ella och Marek.
Hon heter Ella.
Anna köper en fin bil. Den är dyr.
Marek har ett hus i Täby. Det är stort.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
När kan man använda pronomen?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Pronomen.
Mål 1 textbok: 16-17, 62 övningsbok 10-11, 40. Lyssna: CD1:11-12.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 konsonanter. Lyssna: CD: 119-127.
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Pronomen.
Mål 1 textbok: 16-17, 62 övningsbok 10-11, 40. Lyssna: CD1:11-12.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 konsonanter. Lyssna: CD: 119-127.
Ordföljd - påstående
Fundament
|
Verb 1 (finit)
|
Subjekt
|
Satsadverb
|
Verb 2 (infinit)
|
Verbpartikel
|
Objekt
|
Plats/tid
|
Jag
|
skriver.
|
-
|
|||||
Jag
|
läser
|
-
|
inte
|
tidning
|
i dag.
|
||
I dag
|
kör
|
jag
|
bil
|
i stan.
|
|||
Bor
|
-
|
du
|
i
Solna?
|
||||
Var
|
bor
|
du?
|
Skriv påståenden och frågor. Titta på exemplet.
Påståenden Frågor
De talar svenska. Talar de svenska?
De röker. __________________________
?
Hon arbetar. __________________________
?
Cheng bor i Ulriksdal. __________________________
?
Pedro kommer från Chile. __________________________ ?
Hon studerar i kväll. __________________________
?
Derek är i skolan. __________________________
?
___________________________ . Är hon sjuk?
___________________________ . Börjar vi klockan 17.00?
___________________________ . Kommer de klockan 8.00?
___________________________ . Kommer bussen nu?
___________________________ . Stänger affären nu?
___________________________ . Slutar vi 19.30?
Ordföljd – ja/nej-frågor
Skriv
orden i rätt ordning. Börja med stor bokstav och avsluta med frågetecken.
bra svenska/han/talar/? _________________________
Marek/är/från Polen/? _________________________
du/familj/har/? _________________________
indier/Prasad/är/? _________________________
vi/klockan tre/slutar/? _________________________
Malin/i Umeå/bor/? _________________________
stänger/klockan
elva/restaurangen /? _________________________
Ordföljd – frågeordsfrågor
Skriv
orden i rätt ordning. Börja med stor bokstav.
när /lektionen/börjar/? ________________________________________________
varifrån/Murat/kommer/? _______________________________________________
Jakob/har/för yrke/vad/? _______________________________________________
Östervägen/var/ligger/? ______________________________________________
svenska/du/var/läser/? ________________________________________________
rast/när/vi/har/? ________________________________________________
när/du/till Sverige/kom/? ________________________________________________
biblioteket/var/ligger/? ________________________________________________
talar/för språk/du/vad/? ________________________________________________
Skriv
frågor till svaren!
Vad heter du? Jag heter Pedro Mendoza.
__________________________________? Jag kommer
från Chile.
__________________________________? Jag bor i
Solna på Hagalundsgatan 57.
__________________________________? Jag talar
spanska och lite svenska.
__________________________________? Jag kom
till Sverige i juni 2014.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Vad är det för ordföljd i ditt språk?
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: Ordföljd. Ordföljd i påståenden. Ordföljd i fråga.
Mål 1 textbok:26-27, 58-59, 82-85, 253-254, övningsbok 17-18, 37-39, 53-55
Lyssna: CD1:17.
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: Ordföljd. Ordföljd i påståenden. Ordföljd i fråga.
Mål 1 textbok:26-27, 58-59, 82-85, 253-254, övningsbok 17-18, 37-39, 53-55
Lyssna: CD1:17.
Verb
pratar cyklar äter
åker dricker kör
sover sitter väntar
handlar mat springer tittar
skriver ligger lyssnar
jobbar läser spelar
står borstar tänderna badar
lagar mat går surfar
En
vanlig dag
Jag vaknar klockan sex. Jag
går upp och klär på mig. Sedan gör jag kaffe. Jag dricker kaffe och äter
frukost.
Efter frukosten borstar jag
tänderna. Sedan cyklar jag till jobbet. Jag börjar jobba klockan åtta.
Klockan 12 äter jag lunch i
personalköket.
Jag slutar klockan fem. Efter
jobbet cyklar jag till en mataffär och handlar lite. Sedan cyklar jag hem, och
lagar mat. Jag äter middag med min familj klockan sex.
Barnen
brukar somna klockan sju. Då tittar vi på teve. Ibland skriver jag till min
kusin. Hon bor i Frankrike.
Jag går och lägger mig klockan
tio. Jag läser i sängen en stund,
och sedan släcker jag lampan.
en frukost
|
mat
|
||
tänderna
|
en affär
|
||
ett jobb
|
en middag
|
||
personal
|
en teve
|
||
ett kök
|
en säng
|
||
en säng
|
en lampa
|
Fundament
|
Verb 1 (finit)
|
Subjekt
|
Sats-
adverb |
Verb 2 (infinit)
|
Verb-
partikel |
Objekt
|
Plats/tid
|
Jag
|
vaknar
|
-
|
-
|
klockan
sex.
|
|||
Sedan
|
gör
|
jag
|
kaffe.
|
||||
Klockan
tolv
|
äter
|
jag
|
lunch
|
i
personalköket.
|
|||
Vad
gör du en vanlig dag? Kryssa i det som du gör.
Verb
|
Mitt språk
|
|
bor
|
|
__________________
|
borstar
|
|
__________________
|
brukar
|
|
__________________
|
börjar
|
|
__________________
|
cyklar
|
|
__________________
|
dansar
|
|
__________________
|
dricker
|
|
__________________
|
går
|
|
__________________
|
går upp
|
|
__________________
|
gör
|
|
__________________
|
handlar
|
|
__________________
|
klär på
|
|
__________________
|
kör
|
|
__________________
|
lagar
|
|
__________________
|
lyssnar
|
|
__________________
|
lägger mig
|
|
__________________
|
läser
|
|
__________________
|
pratar
|
|
__________________
|
promenerar
|
|
__________________
|
sjunger
|
|
__________________
|
skriver
|
|
__________________
|
slutar
|
|
__________________
|
släcker
|
|
__________________
|
tittar
|
|
__________________
|
tränar
|
|
__________________
|
vaknar
|
|
__________________
|
åker
|
|
__________________
|
äter
|
|
__________________
|
Tidsord
Titta i texten En vanlig dag. Vilka tidsord hittar du?
Skriv en lista!
·
Klockan sex .
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
·
_____________________
Flera tidsord:
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Vad gör du en vanlig dag? Diskutera med klasskamrater!
Vad förstår du av uttal nu? Vad vill du veta mer?
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: En vanlig dag. Ordlista. Bildserie.
Mål 1 textbok:104-109 (avancerad). Text i preteritum s 108, övningsbok 66-71.
Lyssna: CD1:63-64.
Fortsätt att träna uttal av konsonanter: Rivstart A1+A2 s 201-222.
Lyssna: CD: 119-127.
Vad gör du en vanlig dag? Diskutera med klasskamrater!
Vad förstår du av uttal nu? Vad vill du veta mer?
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: En vanlig dag. Ordlista. Bildserie.
Mål 1 textbok:104-109 (avancerad). Text i preteritum s 108, övningsbok 66-71.
Lyssna: CD1:63-64.
Fortsätt att träna uttal av konsonanter: Rivstart A1+A2 s 201-222.
Lyssna: CD: 119-127.
Skriv
en text
Vad
gör du en vanlig dag? När gör du det? Använd verb och tidsord.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Minigrammatik
Meningar
Meningar
En mening
kan ha en eller flera satser:
Jag heter Lena. Jag heter Lena och jag kommer från Sverige.
En mening kan vara ett påstående eller en fråga:
Jag heter Lena. Vad heter du?
Ordföljd
Påståenden:
Påståenden:
Han äter.
Han äter frukost.
Han äter inte frukost.
Han äter frukost i köket.
Han äter frukost i köket klockan sju.
Han äter frukost i köket klockan sju varje morgon.
Han ska inte äta frukost i köket idag.
Idag ska han inte äta frukost i köket.
Han äter frukost.
Han äter inte frukost.
Han äter frukost i köket.
Han äter frukost i köket klockan sju.
Han äter frukost i köket klockan sju varje morgon.
Han ska inte äta frukost i köket idag.
Idag ska han inte äta frukost i köket.
Frågor
med frågeord:
Vad heter du?
Var bor du?
Varifrån kommer du?
Vart ska du åka?
Vem är han?
Vilka är de?
Hur gammal är du?
Hur länge har du varit i Sverige?
När börjar du skolan?
Vilken tid slutar du?
Vilket datum är det idag?
Var bor du?
Varifrån kommer du?
Vart ska du åka?
Vem är han?
Vilka är de?
Hur gammal är du?
Hur länge har du varit i Sverige?
När börjar du skolan?
Vilken tid slutar du?
Vilket datum är det idag?
Ja eller
nej – frågor (börjar med verb):
Är du gift?
Har du barn?
Bor du i Östersund?
Förstår du?
Röker du?
Dricker du kaffe?
Äter du frukost?
Har du barn?
Bor du i Östersund?
Förstår du?
Röker du?
Dricker du kaffe?
Äter du frukost?
Ordklasser
Substantiv:
Grupp1: en flicka, flickan, två flickor, flickorna
Grupp 2: en pojke, pojken, två pojkar, pojkarna
Grupp3: en kusin, kusinen, två kusiner, kusinerna
Grupp 4: ett äpple, äpplet, två äpplen, äpplena
Grupp 5: ett barn, barnet, två barn, barnen
Substantiv:
Grupp1: en flicka, flickan, två flickor, flickorna
Grupp 2: en pojke, pojken, två pojkar, pojkarna
Grupp3: en kusin, kusinen, två kusiner, kusinerna
Grupp 4: ett äpple, äpplet, två äpplen, äpplena
Grupp 5: ett barn, barnet, två barn, barnen
Ord som är substantiv är en-ord eller ett-ord.
Vi använder fyra olika former av
substantiv.
Det är en
flicka. Flickan heter Elena.
Jag har två flickor. Flickorna går i skolan.
Jag har två flickor. Flickorna går i skolan.
Verb:
Verb i presens:
arbetar, ringer, läser, åker, bor, skriver, är, har
Jag arbetar idag. Jag ringer till dig. Jag läser en bok. Jag åker buss. Jag bor i Sverige. Jag är gift. Jag har en bok.
Jag arbetar idag. Jag ringer till dig. Jag läser en bok. Jag åker buss. Jag bor i Sverige. Jag är gift. Jag har en bok.
Verb i infinitiv:
arbeta, ringa, läsa, åka, bo, skriva, vara, ha
Tillsammans med ett hjälpverb eller ett annat verb:
ska, kan, vill, måste, får, brukar
Jag ska
arbeta imorgon. Jag ska ringa
till dig. Jag ska inte åka buss idag. Jag vill bo i Sverige. Jag måste skriva nu.
Jag måste
vara hemma klockan sex. Jag vill
inte ha kaffe.
Verb i preteritum:
arbetade, ringde, läste, åkte, bodde, skrev, var, hade
Jag arbetade
igår. Jag ringde till dig
igår. Jag åkte inte buss imorse. Jag
bodde i Irak år 2006. Jag skrev ett mejl i måndags. Jag var inte hemma igår. Jag hade inte tid förra veckan.
Vanliga verb har fem former: imperativ, infinitiv, presens, preteritum, supinum
Träna! träna, tränar, tränade, tränat
Läs! läsa, läser, läste, läst
Skriv! skriva, skriver, skrev, skrivit
Var! vara, är, var, varit
Ha! ha, har, hade, haft
Läs! läsa, läser, läste, läst
Skriv! skriva, skriver, skrev, skrivit
Var! vara, är, var, varit
Ha! ha, har, hade, haft
Personliga
pronomen:
Subjekt:
|
Objekt:
|
Reflexivt:
|
jag
|
mig
|
mig
|
du
|
dig
|
dig
|
han
|
honom
|
sig
|
hon
|
henne
|
sig
|
den
|
den
|
sig
|
det
|
det
|
sig
|
vi
|
oss
|
oss
|
ni
|
er
|
er
|
de
|
dem
|
sig
|
Jag hjälper dig. Kan du hjälpa mig?
Han heter Peter. Jag hjälper honom.
Hon heter Lena. Jag frågar henne
Vi förstår dig. Kan du hjälpa oss?
Behöver ni hjälp? Jag förklarar för er.
De studerar i 3 C. Känner ni dem?
Possessiva
pronomen:
en
|
ett
|
plural
|
|
jag
|
min
|
mitt
|
mina
|
du
|
din
|
ditt
|
dina
|
han
|
hans
|
hans
|
hans
|
hon
|
hennes
|
hennes
|
hennes
|
vi
|
vår
|
vårt
|
våra
|
ni
|
er
|
ert
|
era
|
de
|
deras
|
deras
|
deras
|
Var är din bok, ditt lexikon och dina papper? Min bok, mitt lexikon och mina papper är hemma. Jag kan låna hans bok och hans lexikon.
Vår lärare är sjuk, vårt klassrum är stängt och våra saker är borta.
Var är er lärare och ert klassrum och era saker?
Vi kan låna deras klassrum och deras lexikon och deras böcker.
Adjektiv:
Glad, rolig, trött, hungrig, mätt, bra, dålig, sjuk, ung, gammal, snäll, arg, röd, blå, vit, svart, grön, gul, brun
Han är trött. Vi är mätta. Jag har en gammal bok. Jag bor i ett brunt hus. Han har sjuka föräldrar.
Glad, rolig, trött, hungrig, mätt, bra, dålig, sjuk, ung, gammal, snäll, arg, röd, blå, vit, svart, grön, gul, brun
Han är trött. Vi är mätta. Jag har en gammal bok. Jag bor i ett brunt hus. Han har sjuka föräldrar.
Komparation:
glad, gladare, gladast
stor, större, störst
rolig, roligare, roligast
liten, mindre, minst
kort, kortare, kortast
ung, yngre, yngst
trött, tröttare, tröttast
gammal, äldre, äldst
Jag är yngre än du, men jag är tröttare. Han är gladast av alla.
glad, gladare, gladast
stor, större, störst
rolig, roligare, roligast
liten, mindre, minst
kort, kortare, kortast
ung, yngre, yngst
trött, tröttare, tröttast
gammal, äldre, äldst
Jag är yngre än du, men jag är tröttare. Han är gladast av alla.
Prepositioner:
i, på, till, från, med, vid, bredvid, under, över, av, för, efter, före, genom
i, på, till, från, med, vid, bredvid, under, över, av, för, efter, före, genom
Jag är i
skolan. Jag är på banken. Jag
åker till skolan. Jag åker hem från skolan. Jag pratar med min lärare. Jag sitter vid fönstret. Jag sitter bredvid min kompis. Jag ligger under täcket. Jag går över gatan. Jag får en present av min kompis. Jag berättar för dig. Jag åker hem efter skolan. Jag arbetar före
skolan. Jag tittar ut genom
fönstret.
Adverb:
Här, där, hit, dit, ute, inne, ut, in, hemma, hem, hemifrån, nära, borta, tillbaka
Idag, igår, imorgon, alltid, sedan, länge
Här, där, hit, dit, ute, inne, ut, in, hemma, hem, hemifrån, nära, borta, tillbaka
Idag, igår, imorgon, alltid, sedan, länge
Konjunktioner:
Bindeord: och, men, så, eller, för
Bisatsinledare: att, för att, så att, därför att, eftersom, när, om, ifall, innan, medan
Bindeord: och, men, så, eller, för
Bisatsinledare: att, för att, så att, därför att, eftersom, när, om, ifall, innan, medan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar