Intro


Innehållet i introduktionsgruppen

Syftet med introduktionsgruppen är att du ska våga prata svenska och bli van vid att lyssna på en lärare som bara pratar svenska. Du ska kunna förstå, prata och skriva lite. Du introduceras i våra undervisningsmetoder.

Längst ned ser du de moment vi arbetar med i introduktionsgruppen. Du kommer att repetera många moment när du bytt till din nästa grupp efter introduktionen.

Träna svenska på internet

·       www.digitalasparet.se - > Svenska - > SAFIR

Hermods webbkurs NOVO
novostart.hermods.se
Du har fått inloggningsuppgifter vid start i din mailbox.

Lexikon

-------------
INTRO





Klassrumsfraser

A.   Lyssna!                               F. Lyssna och säg efter!
B.   Skriv!                                   G. Kombinera!
C.   Slå upp sidan…..               H. Läs!
D.   Fråga!                                 I.   Stryk under/markera!
E.   Titta!                                    J. Arbeta i par!
Exempel:
J                                                     6. __         
1.    __                                               7. __         
2.    __                                             8. __         
Turkiet                  Köpenhamn
Danmark              Lissabon
Portugal               Tirana
Albanien               Ankara
 
3.    __                                                               9. __         
4.    __         Jag är från… .
5.    __         Det här vill jag komma ihåg                        Vad heter fraserna på ditt språk?

Vad mer hör du i klassrummet?
Kan du fråga ”Vad betyder det?”, ”Kan du stava det?” ?              
Träna mer: Verb: imperativ. Imperativ-gympa i klassrummet!
Mål 1 textbok: 180-181, övningsbok 113. Lyssna: CD1:101.

Grammatiktermer: ordklasser och satsdelar

I klassrummet kommer du att höra några grammatikord som är viktiga och nödvändiga att förstå. Det kommer att klarna mer och mer!
Ordklasser
Orden delas i olika grupper för att de fungerar på olika sätt. De grupperna kallas för ordklasser. Det finns nio ordklasser.
Ordklass
Typ av ord
Mitt språk



Substantiv
En/ett-ord: saker, personer, djur, platser, känslor, ämnen med mera.

Räkneord
Grundtal: en/ett, två, tre, fyra….
Ordningstal: första, andra, tredje, fjärde….

Verb
Ord som beskriver vad som händer, vad något är/gör/blir med mera.

Pronomen
Ord som ersätter ett substantiv.

Adjektiv
Ord som beskriver substantiv och pronomen.

Adverb
Frågeord, tid-, plats- och satsadverb

Konjunktioner
Ord som binder ihop satser och satsdelar.

Prepositioner
Ord som står framför substantivuttryck och pronomen. Anger rum och tid.

Interjektioner
Små ord t ex: Fy! Hej! Usch! Oj! Aj!


Satsdelar
I satsläran förklarar man vad ett ord/flera ord i en satsdel har för funktion.
Satsdel
Funktion
Mitt språk



Subjekt
Ord som beskriver någon/något som utför en handling eller är i ett tillstånd.

Verb (predikat)
Ord som beskriver en handling eller något/någon som är i ett tillstånd.

Objekt
(direkt, indirekt)
Ord som beskriver någon eller något som utsätts för eller påverkas av handlingen.
Ord som beskriver någon eller något som får eller fråntas något
.

Predikatsfyllnad
Efter vissa verb, t ex vara, bli, känna sig, verka, låta.

Adverbial
Ord som beskriver tid, rum, sätt och orsak.

Satsadverbial
Ord som säger något om hela satsen.


När du skriver meningar med ord från ordklasser förstår du vilken speciell funktion de får?
Träna mer: NOVO-Hälsa och sjukvård: Ordklasser.

Alfabetet



Aa [aaa]
Bb [beee]
Cc [seee]
Dd [deee]
Ee [eee]
Ff [efff]
Gg [geee]
Hh [hååå]
Ii [iiij]
Jj [jiiij]
Kk [kååå]
Ll [elll]
Mm [emmm]
Nn [ennn]
Oo [ooow]
Hur stavar du ditt namn?
Pp [peee]
Qq [kuuu]
Rr [errr]
Ss [esss]
Tt [teee]      ________________
Uu [uuuw]  ­­­­­­­­­­­­­­­  ________________
Vv [veee]
Ww [dubbelveee]
Xx [ekkks]
Yy [yyyj]
Zz [säääta]
Åå [ååå]
Ää [äää]
Öö [ööö]


Vokaler

A                Å                O
I                 E                Ä
Y                Ö               U
Vilka bokstäver och ljud är nya för dig?     
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Uttal.
Mål 1 textbok: 9-11, uttal av långa vokaler/konsonanter och betoning av ord.
28-29, 71,101 övningsbok 5. Lyssna: CD1:4-5. Uttal 18-19, 45, 62.

Världskarta








Kontinenter

Amerika    Nordamerika, Sydamerika, Centralamerika, Latinamerika
Europa
Afrika
Asien
Oceanien




Vilka länder har du besökt? Vilka språk talar du?       
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Världskarta.
Mål 1 textbok: 12-13, övningsbok 9. Lyssna: CD1:7.

Presentation

A                                                    B
Hej!                                                Hej!
Vad heter du?                              Jag heter …
Varifrån kommer du? Jag kommer från …
Vad talar du för språk?               Jag talar …
Vad har du för nationalitet?        Jag är …
Ex: Jag heter Johan Andersson och kommer från Sverige. Jag är svensk och jag talar svenska, engelska och litet tyska.
Fråga dina klasskamrater. Fyll i tabellen nedan.
Namn
Land
Språk
Nationalitet
Johan Andersson
Sverige
svenska
svensk





































Varifrån kommer du? Vad talar du för språk? Vad har du för nationalitet? Träna mer: NOVO-Intromodulen: Presentation. Träna att säga ditt namn med betoning.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.

Frågeord                                                                                            

Skriv frågeorden och frågorna på ditt språk!                                  

Frågeord - svenska
Frågeord – mitt språk
Ex – svenska
Ex – mitt språk
vad

Vad heter du?
Vad gör du?

var

Var bor du?
Var ligger skolan?

vart

Vart reser du i sommar?
Vart går bussen?

vem

Vem är din lärare?
Vem sitter bredvid dig?

när

När kom du till Sverige?
När slutar skolan?

varifrån

Varifrån kommer du?
Varifrån kommer bananerna?

hur
hur många
hur mycket

Hur mår du?
Hur många barn har du?
Hur mycket kostar mjölken?

vilken

Vilken penna är din?
(en-ord)


vilket

Vilket år är du född?
(ett-ord)


vilka

Vilka dagar är du ledig? (plural)

varför

Varför kom du till Sverige?

hur dags

Hur dags börjar filmen? (klockslag)

                 

Kan du ställa frågor som börjar med frågeord? Testa i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Frågeord.
Skriv egna frågor! Jämför ordföljden i svenska och ditt språk på nästa sida! Skillnad?

Frågesatser

Det finns två olika typer av frågesatser: ja/nej-frågor och frågeordsfrågor.
Ja/nej-fråga börjar alltid direkt med verb.
Funktion                      Form                            Mitt språk
Påstående                     1. Pojken sover.            1. .....................................................
Ja/nej-fråga                   2. Sover pojken?           2. .....................................................
Påstående                     3. Han snarkar.             3. .....................................................
Ja/nej-fråga                   4. Snarkar han?             4. .....................................................
Påstående                     5. Det regnar idag.         5. .....................................................
Ja/nej-fråga                   6. Regnar det idag?       6. .....................................................
Påstående                     7. Idag regnar det.         7. .....................................................
Frågeordsfråga                                                Mitt språk
Vad ............................................................?                  .........................................................
Var ............................................................?                  .........................................................
Vart ............................................................?                  .........................................................
Varifrån............................................................?                  .........................................................
När............................................................?                  .........................................................
Hur............................................................?                  .........................................................
Vem............................................................?                  .........................................................
Vilken/vilket/vilka............................................?                  .........................................................
Hur dags............................................................?                  .........................................................
Hur länge............................................................?                  .........................................................
Hur ofta............................................................?                  .........................................................
Hur mycket..........................................................?              ...................................................
Hur många............................................................? ......................................................
Hur långt............................................................? ..........................................................

Vanliga substantiv

Ett substantiv är
·       en sak:                                     en penna, ett äpple, en pojke, en flicka
·       något som man kan räkna:    en hund, flera hundar
·       egennamn:                              Lena, Solna, Sverige, Europa
·       ämnen:                                     guld, vatten, sand, socker, salt
·       abstrakta ord:                          kärlek, hat, intresse, frihet
Substantiv kan vara en-ord (70-80%) eller ett-ord (20-30%) När du lär dig nya substantiv måste du lära dig om det är en-, eller ett-ord!
En-ord                                                            Ett-ord
en skola    __________________                ett fönster ________________
en lektion  __________________                ett klassrum ______________
en läxa      __________________                ett papper ______________
en klocka  __________________                ett suddgummi ____________
en penna  __________________                ett lexikon                  ________________
en elev      __________________                ett block                  ________________
en tavla     __________________                ett bord                  ________________
en pärm    __________________
en linjal     __________________
en dator    __________________
en cd-spelare _______________
en lärare   __________________
en stol       __________________

Vad ser du i klassrummet? Hur vet du om det är ett-ord eller en-ord?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vanliga substantiv.
Mål 1 textbok:20-21, uttal: 36, betoning av ord i nekade påståenden, övningsbok 13-14. Lyssna: CD1:15, 21. Rivstart A1+A2: 23-25. Lyssna: 13-14.

Vardagsfraser
 

Se här vad du kan säga när du träffar
en kompis!


Jag mår bra. Och du?
Hur är det?
Det är bra.
Hur är det själv?
Hur mår du?
Vi ses!
Vi hörs!
Hej då!
Hur är läget?
Bara bra, tack.
Ha det bra!
Detsamma!
 















Kan du de här vanliga fraserna? Skriv en egen dialog och öva tillsammans!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Vardagsfraser.
Mål 1 textbok:8, övningsbok 4. Lyssna: CD1:3.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 reduktion och assimilation. Lyssna: CD: 108-110.

Veckodagar


måndag    _____________________
tisdag        _____________________
vardagar
onsdag     _____________________
torsdag     _____________________
fredag       _____________________
en helg, ett veckoslut
lördag       _____________________
söndag     _____________________

en vecka   _____________________

Svara på frågorna.
Vilka dagar går du i skolan?                  _________________________________
Vilka dagar är du ledig?                  _________________________________
Vilken dag kommer efter onsdagen? ____________________________
Vilken är veckans andra dag?                  _________________________________
Hur många dagar är en vecka?                  _________________________________







1                ett
2                två
3                tre
4                fyra
5                fem
6                sex
7                sju
8                åtta
9                nio
10              tio
11              elva
12              tolv
13              tretton
14              fjorton
15              femton
16              sexton
17              sjutton
18              arton
19              nitton
20              tjugo
21              tjugoett
22              tjugotvå
23              tjugotre
24              tjugofyra
25              tjugofem
26              tjugosex
27              tjugosju
28              tjugoåtta
29              tjugonio
30              trettio
31              trettioett
10              tio
20              tjugo
40              fyrtio
50              femtio
60              sextio
70              sjuttio
80              åttio
90              nittio
100            hundra
101            etthundraett
110            etthundratio
150            etthundrafemtio
200            tvåhundra
300            trehundra
400            fyrahundra
1 000         tusen
10 000      tiotusen
100 000    hundratusen
1 000 000 en miljon



Skriv med siffror.


3                    tre                              
47              __________________
79              __________________
14              __________________
56              __________________
22              __________________
104            __________________
463            __________________
599            __________________
1 234         __________________
3 900         __________________
10 500      __________________


Skriv siffrorna i tabellen.
femton


1
5
trettiosju




sjuttiotvå




nittioåtta




etthundratolv




fyrahundrafemtiofyra




niotusensjuhundratrettiotvå




sextusentretton





Hur många bokstäver är det i alfabetet?     ____________________
Hur många vokaler finns det?                      ____________________
Hur många konsonanter finns det?             ____________________
Hur många elever är det i klassrummet nu?___________________
Vilket telefonnummer har du?                      ____________________
Vilket personnummer har du?                      ____________________
Vilket telefonnummer är det till skolan?       ____________________
Vilket telefonnummer är det till polisen?      ____________________
Vilket telefonnummer är det till SOS Alarm?____________________
Vad har du för telefonnummer?
Vad har du för personnummer?
 




1   januari   ……………..                
2   februari ……………..
3   mars      ……………..
4   april       ……………..
5   maj        ……………..
6   juni        ……………..

Personuppgifter


7   juli         ……………..
8   augusti   ……………..
9   september ……………..
10  oktober ……………..
11  november ……………..
12  december ……………..


Förnamn
Efternamn
Personnummer

                                 -

Vad har du för personnummer?
Kan jag få din
e-postadress?
Kan du bokstavera ditt namn?
E-post


Vilken månad är det?
Vilken månad fyller du år?
Vad har du för adress?






Vart ringer du om du behöver akut hjälp?   Kan du gruppera ditt nummer?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Veckodagar, siffror, telefonnummer, månader. Fortsätt att träna assimilation, reduktion, långa vokaler/konsonanter och betoning av viktiga ord. -> Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 108-110.
Mål 1 textbok:38-43, uttal i frågesatser 60, vokaler 71, övningsbok 24-28.
Lyssna: CD1:23-27, 37, 45.
www.sosalarm.se



Årstider

Skriva vilka månader det är!

Vinter                  _________________________________________________
Vår            _________________________________________________
Sommar                   _________________________________________________
Höst                  _________________________________________________




Vad heter årstiderna på ditt språk?
Vinter                  _________________________________________________
Vår            _________________________________________________
Sommar                   _________________________________________________
Höst                  _________________________________________________

Hur många årstider finns det i ditt land?      __________________
Vilken årstid är din favorit? Varför?


Skriv vad årstiderna heter!        

__________                  ___________                __________                  _________
Vad är det för årstid nu? Vad är det för månad? Vilken årstid gillar du? Varför?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Månader och årstider.
Mål 1 textbok:63-65, övningsbok 41. Lyssna: CD1:39-40



Ordningstal



1                första
2                andra
3                tredje
4                fjärde
5                femte
6                sjätte
7                sjunde      
8                åttonde
9                nionde
10              tionde
11              elfte
12              tolfte
13              trettonde
14              fjortonde
15              femtonde
16              sextonde
17              sjuttonde
18              artonde
19              nittonde
20              tjugonde
21              tjugoförsta
22              tjugoandra
23              tjugotredje
24              tjugofjärde
25              tjugofemte
26              tjugosjätte
27              tjugosjunde
28              tjugoåttonde
29              tjugonionde               
30              trettionde
31              trettioförsta



Vad är det för datum?
Första bokstaven i alfabetet är A.
Årets andra månad är februari.
Hon kom på tredje plats och fick bronsmedalj.
Den 4/5 uttalas den fjärde i femte.



År

År sägs så här:
1789          sjuttonhundraåttionio
1921          nittonhundratjugoett
1846          artonhundrafyrtiosex
1997          nittonhundranittiosju
två alternativ från år 2000 och framåt
2014          tvåtusenfjorton
                  tjugohundrafjorton

Datum

Hur skriver man?
1/4-2014           2014-04-01                   1 april 2014                       140401
Hur säger man?
·       första i fjärde tvåtusenfjorton
·       första april tvåtusenfjorton
Skriv med siffror.
första maj nittonhundrasjuttiosex                 ____________________
trettionde februari tvåtusentvå                      ____________________
tionde juli nittonhundraåttiotvå                      ____________________
sjätte juni tvåtusenfemton                             ____________________
fjortonde oktober nittonhundranittiosex       ____________________
artonde december tvåtusenett                     ____________________
tredje april artonhundrafemtio                      ____________________
sjunde september nittonhundrasjuttiosju    ____________________
Skriv med bokstäver.
3/3             tredje mars                                   tredje i tredje               .                            
17/4           _______________                      _______________
2/11           _______________                      _______________
8/9             _______________                      _______________
14/8           _______________                      _______________
31/12         _______________                      _______________
28/2           _______________                      _______________
17/1           _______________                      _______________
1/5             _______________                      _______________
10/7           _______________                      _______________
7/10           _______________                      _______________
25/6           _______________                      _______________
10/2           _______________                      _______________
2/9             _______________                      _______________
4/10           _______________                      _______________
6/1             _______________                      _______________
19/3           _______________                      _______________
9/6             _______________                      _______________
13/4           _______________                      _______________
3/8             _______________                      _______________
5/5             _______________                      _______________

Svara på frågorna.
Vilket år är du född?                    _________________________________
Vilket år är det nu?                      _________________________________
Skriv med bokstäver.
1982          nittonhundraåttiotvå                                  .
1650          _________________________________
1969          _________________________________
2001          _________________________________
Skriv med siffror.
sextonhundrafemtio                    1650             .                                              
nittonhundranittionio                    __________
trettonhundrafemtio                     __________
tvåtusenelva                                 __________
tjugohundratre                              __________

När fyller du år?
Vilket datum är det idag?
Vilket år kom du till Sverige?

________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________

Kalender

datum
namnsdag
veckodag
Mars/April 2014                                                                                    vecka 14    .
31
Måndag
Ester
1
Tisdag
Harald, Hervor
2
Onsdag
Gudmund, Ingemund
3
Torsdag
Ferdinand, Nanna
4
Fredag
Marianne, Marlene
5
Lördag
Irene, Irja
6
Söndag
Vilhelm, William




19:30 jympa

10 Möte



Läxa!
s 10-13



14 Tand-läkare

Kom ihåg:
Ring Sara!
Köp present



18 Fest!!!



16-18 Tvättstuga




















Här ovanför ser du en kalender. Titta i kalendern och svara på frågorna.
Vilket datum är det på onsdagen?               Det är den 3/4.                                
Vilken vecka är det?                                      ________________________
Vilket datum är det fest?                               ________________________
Vilken dag har Irja namnsdag?                    ________________________
Vilken dag är det ett tandläkarbesök?                  ________________________
Vilket år är det?                                              ________________________
Vilken dag har Hervor namnsdag?                  ________________________
Vilken veckodag var den 2/4-2014?                  ________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Kan du ordningstalen nu? Hur ser din kalender ut? Träna i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Datum, år, födelsedag.
Mål 1 textbok:94-97, övningsbok 61-63. Lyssna: CD1:58-60.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 accent 1+2, satsmelodi, sammansatta ord.
Lyssna: CD: 111-112.

Klockan

en klocka                    _______________
en timme                     _______________
en halvtimme              _______________
en kvart                       _______________   
en minut                      _______________

Hur mycket är klockan?                                Klockan är …
Vad är klockan?                                             Den är …
                                                                         Hon är …

timvisare
sekundvisare
urtavla
minutvisare

 


Klockan är fem över tolv.              12:05
Klockan är tio över tolv.               12:10
Klockan är kvart över tolv.           12:15
Klockan är tjugo över tolv.            12:20
Klockan är fem i halv ett.               12:25
Klockan är halv ett.                        12:30
Klockan är fem över halv ett.          12:35
Klockan är tjugo i ett.                      12:40
Klockan är kvart i ett.                      12:45
Klockan är tio i ett.                          12:50
Klockan är fem i ett.                        12:55
Klockan är ett.                                 13:00






Vad är klockan? Skriv.
________________ ________________ ________________ ________________
________________ ________________
________________ ________________
________________ ________________
______________ ________________
Rita timvisare och minutvisare på urtavlorna.
Klockan är tio i tre.                       Klockan är halv tio.
              
Klockan är kvart i fem.                                   Klockan är fem över fyra.
            
Klockan är tolv.                            Klockan är fem över halv elva.
          


Klockan är fem i åtta.                   Klockan är kvart över tre.
          
Klockan är fem i halv nio.            Klockan är tjugo över fem.
          
Klockan är tio över två.               Klockan är tjugo i sex.
          




Skriv vad klockan är.
12:45         Klockan är kvart i ett på dagen.
13:10         __________________
17:40         __________________
22:30         __________________
03:15         __________________
06:50         __________________
21:55         __________________
10:35         __________________
18:00         __________________
02:45         __________________
13:25         __________________
08:05         __________________
11:20         __________________
Vad är klockan nu?   _________
När börjar skolan?     _________
Vilken tid slutar skolan? _______
Hur dags äter du middag? _____
När vaknar du? _____________
Hur många minuter är en timme? __________________________
Hur många minuter är en kvart? __________________________
Hur många minuter är en halvtimme?



Dag och natt – ett dygn

en morgon                  på morgonen              ____________________
en förmiddag              på förmiddagen         ____________________
en dag                         på dagen                    ____________________
en eftermiddag           på eftermiddagen      ____________________
en kväll                       på kvällen                   ____________________
en natt                         på natten                    ____________________
midnatt                                                            ____________________
Kan du klockan nu? Träna i klassrummet!
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Klockan och dygn.
Mål 1 textbok:66-70, övningsbok 43-46. Lyssna: CD1:41-44.
www.elevspel.se -> Klockan.



Väder

Solen skiner. Det är vackert väder. Det är varmt.
Det regnar.
Det blåser.









Det snöar. Det är kallt.
 
Det är mulet. Det är molnigt.

Flera väderord
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________

__________________________
__________________________

__________________________







Svara på frågorna.
Vad är det för väder idag?                  _________________________________
Vad är det för väder på vintern? ________________________________
Vad är det för väder på hösten? ________________________________
Vad är det för väder på sommaren? _____________________________
Vad är det för väder på våren? ________________________________

Vad är det för väder? Skriv om bilderna.
 ____________________________________
 ____________________________________
 ____________________________________
Vad är det för väder idag? Vilket väder gillar du?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Väder.
Mål 1 textbok:37, övningsbok 23. Lyssna: CD1:22.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 vokaler. Lyssna: CD: 113-118.


Dialoger - presentation


Hej!
Jag heter Pawel.
Vad heter du?
Hej! Jag heter Cecilia och kommer från Österrike. Varifrån kommer du?
Jag kommer från Polen. Jag talar polska och svenska.
Vad talar du för språk?
Jag talar tyska, franska och lite svenska också. Jag studerar sfi på Hermods nu. Vad gör du?
Jag arbetar som snickare på Norens bygg. Jag har bott i Sverige i fem år.
Hur länge har du bott i Sverige?
Jag har bott i Sverige i tre månader.
Det var trevligt att träffa dig.
 Vi ses! Hej då!
Detsamma!
Hej då, vi ses!


















Repetition och några nya saker! Kan du berätta vad du gör?
Jobbar du eller studerar du? Vad har du för yrke? Vad jobbar du med?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Presentation.
Mål 1 textbok: 14-15, övningsbok 8-9. Lyssna: CD1:8-10.


Svara på frågorna!
Hej! Vad heter du?                      _________________________________
Varifrån kommer du? _________________________________
Vad talar du för språk?                  _________________________________
Hur länge har du varit i Sverige?                  ________________________
Vad gör du? Arbetar du eller studerar du? ________________________
Det var trevligt att träffas!                  _________________________________
Vi ses! Hej då!                              _________________________________
Skriv en text och presentera dig. Du kan skriva på separat papper också.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Familj



en mamma ___________________
en pappa    ____________________
en mor        ____________________
en far          ____________________
föräldrar      ____________________
en fru          ____________________
en man       ____________________
ett barn       ____________________
en dotter     ____________________
en son        ____________________
en syster     ____________________
en bror        ____________________
ett syskon   ____________________
en mormor  ____________________
en morfar    ____________________
en farmor    ____________________
en farfar      ____________________
en svärmor ____________________
en svärfar   ____________________
ett barnbarn____________________


mamma
 pappa
mormor
morfar
farfar
moster
farbror                                                           
son
kusin
kusin
faster                                                           
morbror
dotter
barn
farmor











Hur ser din familj ut? Kan du presentera din familj?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Familj.
Separat papper: Släktträd och text: Familjen Larsson.
Mål 1 textbok: 22, 120-121 övningsbok 15-16, 76-77 . Lyssna: CD1:16, 71.
Fortsätt träna uttal av vokaler: Rivstart A1+A2 s 201-222. Lyssna: CD: 113-118.



                                                                         Solna 2015-08-29
Hej!
Jag heter Pedro och kommer från Chile. Jag är 37 år och jag är gift. Min fru heter Alexandra och vi har två söner och en dotter. De heter Javier, Hugo och Amalia. Jag talar spanska, engelska och litet svenska.
Vi kom till Sverige för tio månader sedan. Barnen går i skolan nu. Jag studerar svenska nu men jag vill arbeta som lastbilschaufför i framtiden. Jag bor på Östervägen 18 i Solna.
Jag trivs bra här men jag behöver träna att skriva och tala svenska. Vill du öva svenska med mig? Jag skulle bli jätteglad!
Med vänlig hälsning
Pedro
Ett brev













…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
Svara på brevet.








Pronomen

Singular                                       Plural
jag             _______                     vi               _______  
du              _______                     ni               _______                    
han            _______                    
hon            _______
den, det    _______                     de              _______  

 








Jag heter Anna.                           Vi studerar på sfi. 
Vad heter du?                              –Förstår ni? frågade läraren.
Han heter Marek.                         De heter Ella och Marek.
Hon heter Ella.
Anna köper en fin bil. Den är dyr.
Marek har ett hus i Täby. Det är stort.


______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
När kan man använda pronomen?
Träna mer: NOVO-Intromodulen: Pronomen.
Mål 1 textbok: 16-17, 62 övningsbok 10-11, 40. Lyssna: CD1:11-12.
Uttal: Rivstart A1+A2 s 201-222 konsonanter. Lyssna: CD: 119-127.

Ordföljd - påstående

Fundament
Verb 1 (finit)
Subjekt
Satsadverb
Verb 2 (infinit)
Verbpartikel
Objekt
Plats/tid
Jag
skriver.
-





Jag
läser
-
inte


tidning
i dag.
I dag
kör
jag



bil
i stan.
Bor
-
du




i Solna?
Var
bor
du?






Skriv påståenden och frågor. Titta på exemplet.
Påståenden                                                      Frågor
De talar svenska.                             Talar de svenska?                                    
De röker.                                         __________________________ ?
Hon arbetar.                                    __________________________ ?
Cheng bor i Ulriksdal.                       __________________________ ?
Pedro kommer från Chile.                __________________________ ?
Hon studerar i kväll.                         __________________________ ?
Derek är i skolan.                             __________________________ ?
___________________________ .   Är hon sjuk?
___________________________ .   Börjar vi klockan 17.00?
___________________________ .   Kommer de klockan 8.00?
___________________________ .   Kommer bussen nu?
___________________________ .   Stänger affären nu?
___________________________ .   Slutar vi 19.30?

 

Ordföljd – ja/nej-frågor

Skriv orden i rätt ordning. Börja med stor bokstav och avsluta med frågetecken.
bra svenska/han/talar/?                    _________________________
Marek/är/från Polen/?                       _________________________
du/familj/har/?                                  _________________________
indier/Prasad/är/?                             _________________________
vi/klockan tre/slutar/?                        _________________________
Malin/i Umeå/bor/?                           _________________________
stänger/klockan elva/restaurangen /? _________________________

Ordföljd – frågeordsfrågor

Skriv orden i rätt ordning. Börja med stor bokstav.
när /lektionen/börjar/?                  ________________________________________________

varifrån/Murat/kommer/? _______________________________________________

Jakob/har/för yrke/vad/? _______________________________________________

Östervägen/var/ligger/? ______________________________________________

svenska/du/var/läser/?                  ________________________________________________

rast/när/vi/har/?                  ________________________________________________

när/du/till Sverige/kom/?                  ________________________________________________

biblioteket/var/ligger/?                  ________________________________________________

talar/för språk/du/vad/?                  ________________________________________________

Skriv frågor till svaren!
Vad heter du?                                              Jag heter Pedro Mendoza.
__________________________________? Jag kommer från Chile.
__________________________________? Jag bor i Solna på Hagalundsgatan 57.
__________________________________? Jag talar spanska och lite svenska.
__________________________________? Jag kom till Sverige i juni 2014.
__________________________________________________________




__________________________________________________________




__________________________________________________________

__________________________________________________________

Vad är det för ordföljd i ditt språk?              
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: Ordföljd. Ordföljd i påståenden. Ordföljd i fråga.
Mål 1 textbok:26-27, 58-59, 82-85, 253-254, övningsbok 17-18, 37-39, 53-55
Lyssna: CD1:17.


Verb

 pratar                         cyklar                          äter
            
åker                             dricker                         kör
       
sover                           sitter                            väntar
                    
handlar mat                                  springer                      tittar
    
skriver                         ligger                           lyssnar
                         
jobbar                          läser                            spelar
                                     
står                              borstar tänderna        badar
                            
lagar mat                    går                               surfar



En vanlig dag
Jag vaknar klockan sex. Jag går upp och klär på mig. Sedan gör jag kaffe. Jag dricker kaffe och äter frukost.
Efter frukosten borstar jag tänderna. Sedan cyklar jag till jobbet. Jag börjar jobba klockan åtta.
Klockan 12 äter jag lunch i personalköket.
Jag slutar klockan fem. Efter jobbet cyklar jag till en mataffär och handlar lite. Sedan cyklar jag hem, och lagar mat. Jag äter middag med min familj klockan sex.
Barnen brukar somna klockan sju. Då tittar vi på teve. Ibland skriver jag till min kusin. Hon bor i Frankrike.
Jag går och lägger mig klockan tio. Jag läser i sängen en stund, och sedan släcker jag lampan.
en frukost

mat

tänderna

en affär

ett jobb

en middag

personal

en teve

ett kök

en säng

en säng

en lampa




Fundament
Verb 1 (finit)
Subjekt
Sats-
adverb
Verb 2 (infinit)
Verb-
partikel
Objekt
Plats/tid








Jag
vaknar
-



-
klockan sex.
Sedan
gör
jag



kaffe.

Klockan tolv
äter
jag



lunch
i personalköket.











































Vad gör du en vanlig dag? Kryssa i det som du gör.


Verb

Mitt språk
bor
__________________
borstar
__________________
brukar
__________________
börjar
__________________
cyklar
__________________
dansar
__________________
dricker
__________________
går 
__________________
går upp
__________________
gör
__________________
handlar
__________________
klär på
__________________
kör
__________________
lagar
__________________
lyssnar
__________________
lägger mig
__________________
läser
__________________
pratar
__________________
promenerar
__________________
sjunger
__________________
skriver
__________________
slutar
__________________
släcker
__________________
tittar
__________________
tränar
__________________
vaknar
__________________
åker
__________________
äter
__________________




Tidsord
Titta i texten En vanlig dag. Vilka tidsord hittar du? Skriv en lista!
·            Klockan sex                  .
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________
·       _____________________

Flera tidsord: __________________________________________________________

__________________________________________________________

Vad gör du en vanlig dag? Diskutera med klasskamrater!
Vad förstår du av uttal nu? Vad vill du veta mer?
Träna mer: NOVO-Intromodudulen: En vanlig dag. Ordlista. Bildserie. 
Mål 1 textbok:104-109 (avancerad). Text i preteritum s 108, övningsbok 66-71.
Lyssna: CD1:63-64.
Fortsätt att träna uttal av konsonanter: Rivstart A1+A2 s 201-222.
Lyssna: CD: 119-127.


Skriv en text
Vad gör du en vanlig dag? När gör du det? Använd verb och tidsord.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Minigrammatik
Meningar
En mening kan ha en eller flera satser: Jag heter Lena. Jag heter Lena och jag kommer från Sverige.
En mening kan vara ett påstående eller en fråga: Jag heter Lena. Vad heter du?
Ordföljd
Påståenden:
Han äter.
Han äter frukost.
Han äter inte frukost.
Han äter frukost i köket.
Han äter frukost i köket klockan sju.
Han äter frukost i köket klockan sju varje morgon.
Han ska inte äta frukost i köket idag.
Idag ska han inte äta frukost i köket.
Frågor med frågeord:
Vad heter du?
Var bor du?
Varifrån kommer du?
Vart ska du åka?
Vem är han?
Vilka är de?
Hur gammal är du?
Hur länge har du varit i Sverige?
När börjar du skolan?
Vilken tid slutar du?
Vilket datum är det idag?
Ja eller nej – frågor (börjar med verb):
Är du gift?
Har du barn?
Bor du i Östersund?
Förstår du?
Röker du?
Dricker du kaffe?
Äter du frukost?
Ordklasser
Substantiv:
Grupp1:
en flicka, flickan, två flickor, flickorna
Grupp 2: en pojke, pojken, två pojkar, pojkarna
Grupp3: en kusin, kusinen, två kusiner, kusinerna
Grupp 4: ett äpple, äpplet, två äpplen, äpplena
Grupp 5: ett barn, barnet, två barn, barnen
Ord som är substantiv är en-ord eller ett-ord. Vi använder fyra olika former av substantiv.
Det är en flicka. Flickan heter Elena.
Jag har två flickor. Flickorna går i skolan.
Verb:
Verb i presens: arbetar, ringer, läser, åker, bor, skriver, är, har
Jag arbetar idag. Jag ringer till dig. Jag läser en bok. Jag åker buss. Jag bor i Sverige. Jag är gift. Jag har en bok.
Verb i infinitiv: arbeta, ringa, läsa, åka, bo, skriva, vara, ha
Tillsammans med ett hjälpverb eller ett annat verb: ska, kan, vill, måste, får, brukar
Jag ska arbeta imorgon. Jag ska ringa till dig. Jag ska inte åka buss idag. Jag vill bo i Sverige. Jag måste skriva nu.
Jag måste vara hemma klockan sex. Jag vill inte ha kaffe.
Verb i preteritum: arbetade, ringde, läste, åkte, bodde, skrev, var, hade
Jag arbetade igår. Jag ringde till dig igår. Jag åkte inte buss imorse. Jag bodde i Irak år 2006. Jag skrev ett mejl i måndags. Jag var inte hemma igår. Jag hade inte tid förra veckan.
Vanliga verb har fem former: imperativ, infinitiv, presens, preteritum, supinum
Träna! träna, tränar, tränade, tränat
Läs! läsa, läser, läste, läst
Skriv! skriva, skriver, skrev, skrivit
Var! vara, är, var, varit
Ha! ha, har, hade, haft
Personliga pronomen:
Subjekt:
Objekt:
Reflexivt:
jag
mig
mig
du
dig
dig
han
honom
sig
hon
henne
sig
den
den
sig
det
det
sig
vi
oss
oss
ni
er
er
de
dem
sig

Jag hjälper dig. Kan du hjälpa mig?
Han heter Peter. Jag hjälper honom.
Hon heter Lena. Jag frågar henne
Vi förstår dig. Kan du hjälpa oss?
Behöver ni hjälp? Jag förklarar för er.
De studerar i 3 C. Känner ni dem?
Possessiva pronomen:

en
ett
plural
jag
min
mitt
mina
du
din
ditt
dina
han
hans
hans
hans
hon
hennes
hennes
hennes
vi
vår
vårt
våra
ni
er
ert
era
de
deras
deras
deras

Var är din bok, ditt lexikon och dina papper? Min bok, mitt lexikon och mina papper är hemma. Jag kan låna hans bok och hans lexikon.
Vår lärare är sjuk, vårt klassrum är stängt och våra saker är borta.
Var är er lärare och ert klassrum och era saker?
Vi kan låna deras klassrum och deras lexikon och deras böcker.
Adjektiv:
Glad, rolig, trött, hungrig, mätt, bra, dålig, sjuk, ung, gammal, snäll, arg, röd, blå, vit, svart, grön, gul, brun
Han är trött. Vi är mätta. Jag har en gammal bok. Jag bor i ett brunt hus. Han har sjuka föräldrar.
Komparation:
glad, gladare, gladast
stor, större, störst
rolig, roligare, roligast
liten, mindre, minst
kort, kortare, kortast
ung, yngre, yngst
trött, tröttare, tröttast
gammal, äldre, äldst
Jag är yngre än du, men jag är tröttare. Han är gladast av alla.
Prepositioner:
i, på, till, från, med, vid, bredvid, under, över, av, för, efter, före, genom
Jag är i skolan. Jag är på banken. Jag åker till skolan. Jag åker hem från skolan. Jag pratar med min lärare. Jag sitter vid fönstret. Jag sitter bredvid min kompis. Jag ligger under täcket. Jag går över gatan. Jag får en present av min kompis. Jag berättar för dig. Jag åker hem efter skolan. Jag arbetar före skolan. Jag tittar ut genom fönstret.
Adverb:
Här, där, hit, dit, ute, inne, ut, in, hemma, hem, hemifrån, nära, borta, tillbaka
Idag, igår, imorgon, alltid, sedan, länge
Konjunktioner:
Bindeord
: och, men, så, eller, för
Bisatsinledare: att, för att, så att, därför att, eftersom, när, om, ifall, innan, medan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar