Hösten 2015 har vi börjar jobba med Googleformulär.
Varje vecka svarar du på några frågor i formuläret och vi tittar på svaren tillsammans i skolan. Det är kunskapsfrågor och reflekterande frågor. Exempel på formulär hittar du under blogg vecka 41 och så vidare fram till decemberveckorna. Innan du svarar på formuläret får du titta på en film på youtube. Vi jobbar med ett så kallat "flippat klassrum" där du aktiverar dina förkunskaper och lär dig litet om något nytt INNAN du kommer till lektionen.
Loggbok 2015 till och med augusti.
Här publiceras viktiga frågor från loggböcker så att alla kan läsa:
1. Var kan jag tala svenska?
Du kan gå in på språkcafé och se om du hittar ett bibliotek dit du kan för att träna svenska! Du kan också välja stationer "Höra-uttal" som börjar i skolan den 19 mars! :)
2. När måste man skriva "en" och "ett"?
Substantiven är antingen en eller ett-ord. 80% är en-ord.
Se gärna grammatikfilmen om en och ett här!
Vecka 3
1. Vad har du lärt dig idag?
2. Vad är svårt/lätt?
3. Vad ska du göra i helgen?
Jag ska läsa alla loggböcker och svara! :)
Vecka 2
1. Vad är skillnaden mellan "vart" och "var"?
Bra fråga! När man säger "vart" handlar det om destination/riktning. Ex: Vart går du efter skolan? Jag går hem efter skolan. När man säger "var" vill man veta positionen. Ex: Var är du? Jag är i skolan. Jag är hemma.
2. När använder man en artikel framför ett ord i meningar?
Artikel läggs till substantiv:
Obestämd artikel: en penna
Bestämd artikel: pennan
Framförställd bestämd artikel: den svarta pennan
Artikellös: penna, pennor
3. Hur ändras ord i meningar?
Ord ändras beroende på om det är verb, substantiv eller adjektiv eller någon annan ordklass.
T ex verb ändras om det är olika tempus. Jag skriver brev. Jag har skrivit brev. Jag skrev brev. Jag vill skriva brev. Skriv brev!
Substantiv ändras beroende på om det är singular eller plural, obestämd eller bestämd.
T ex ett brev, brevet, brev, breven. En penna, penna, pennor, pennorna.
Adjektiv ändras beroende på om det är singular eller plural och bestämdhet. T ex en röd bil, två röda bilar. Det röda huset. De röda husen.
4. Kan vi lära ord systematiskt?
Ja, det tycker jag att vi kan.
Man kan sortera orden i olika ordklasser eller satsdelar och titta på deras struktur och uttal.
Man kan också sortera ord temavis, t ex ord som har med skolan att göra. Det kommer vi att göra på nästa lektion. Sedan är det alltid viktigt att repetera orden och använda dem i olika sammanhang!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar